Tilbud
Skab tryghed og professionalisme i købsprocessen for dine kunder — med et tilbud får dit projekt en god start.
Den gode start
Når du skal sælge en løsning til din kunde, så er tryghed alfa og omega i processen..
Med et velstruktureret tilbud får du den gode start på et måske kommende projekt. Tilbuddet bliver en fælles referenceramme for dig og kunden — og du gør den nemmere for kunden, at sige ja tak.
Og kvaliteten af dine tilbud vil stige i takt med, at du bruger modulet mere og mere. Du kan oprette skabeloner, som du forfiner over tid — og dermed gør det endnu nemmere, at gøre tingene rigtigt.
Måske føler du, at det er nemmere blot at fyre en hurtig e-mail afsted til kunden. Men med et rigtigt tilbud gør du det super nemt, at oprette projektet og senere fakturaen.
Formatering
Nøglen til et læsevenligt og overskueligt tilbud er formatering af din tekst.
Du kan styre hver enkelt tilbudslinje og dermed bestemme hvordan linjen skal fremstå på den endelige pdf af dit tilbud.
Foruden basal formatering kan du også indsætte overskriftssektion hvis du vil vise kunden stk. og i alt-priser i en sektion.
Du har også mulighed for, at prisen på en linje ikke skal indgå i den samlede pris. Dette er f.eks. nyttigt hvis du vil fortælle kunden om en option.
Beskrivelser
Foruden de basale elementer i et tilbud som indledning, tilbudslinjer og beløb, formalia m.m., så kan du også indsætte tilbudsbeskrivelser, som indsættes efter selve tilbuddet i pdf’en.
En tilbudsbeskrivelse kan f.eks. være 2-3 sider, som beskriver WordPress-platformen. Eller beskrivelse af persondatapolitik og cookiesamtykke.
Det kan også være en anbefaling til kundens kommunikationsstrategi, som supplerer selve tilbuddet.
Få det hele med
Tilbudsmodtager, et par linjer om økonomien og en sammentælling — behøver der være mere i et tilbud?
I princippet nej. Men det er her, at rettidig omhu kan belønne sig.
Når du skal gøre klar til at sende tilbud til din kunde, så har du en række forskellige tilvalgsmuligheder:
- Udskriftssprog på dansk eller engelsk
- Få vist sammentælling ekskl. og/eller inkl. moms
- Tilbudsvarighed
- Betalingsbetingelser og betalingsbemærkninger
- Forbehold
- Salgs- og leveringsbetingelser
Det lyder kedeligt ik’? Men det er her, at du kan undgå ubehagelige overraskelser på et senere tidspunkt. Søg en balance i hvad du kommunikerer til kunden i tilbuddet — men at skrive ingenting, vil før eller siden give dig problemer.
Forecast
Det er en go’ idé, at du kommer med en vurdering af sandsynligheden for, at tilbuddet kommer i hus — det kalder vi for forecast.
Indtast din vurdering mellem 0 og 100 % samt en vurderet dato for, hvornår kunden accepterer dit tilbud.
Baseret på dit forecast og den indtastede dato, så bliver dit tilbud vist i den rette måned i budgettet under salgsstyring.
På den måde får du en godt overblik over din tilbudspulje.
Opfølgning
Når du opretter et tilbud i Structure, så bliver der automatisk oprettet en opgave til opfølgning på tilbuddet otte dage fremme i tiden.
Opfølgningen vises på kontaktkortet for kunden (eller den potentielle kunde).
Og den vises også i modulet Salgsstyring.